شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۸۲۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۵
آيين گشايش كتابخانه گويا ويژه كودكان نابينا در اهواز؛
كرامتي: بر این باورم که حقوق کودکان موضوعی جهانی و همیشگی است. آموزش و رشد کودکان نگرانی همه ما است و هر گونه تلاشی در جهت تحقق آن‏ ارزشمند خواهد بود چراکه آینده از آن کودکان است و دنیای فردا با دستان آن‌ها ساخته می‌شود.
كتابخانه گويا ويژه كودكان نابينا صبح امروز (19 مهر93) در اهواز گشايش يافت.

 کتابخانه گویا با هدف بهبود کیفیت آموزش به کودکان نابینا و کم‌بینا و تسهیل فعالیت‌های آموزشی در كتابخانه مركزي خوزستان واقع در اهواز راه اندازی شده است.

دسترسي به اين كتابخانه‌ها كيفيت آموزشي كودكان نابينا و كم‌بينا را بهبود مي‌بخشد و امكاناتي برابر براي رشد و پرورش توانايي‌ها و استعدادهاي اين قشر از جامعه مهيا مي‌كند.

در کتابخانه‌های گویا امکاناتی از قبیل لپ‌تاپ، نرم‌افزارهای مخصوص نابینایان (نرم‌افزار گویا) کتاب‌های گویا، مانیتور بریل یا برجسته‌نگار و تجهیزات صوتی مورد نیاز نابینایان فراهم شده است.

 در اين مراسم منصور كوهی‌رستمی، سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان، با اشاره به اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی اظهار کرد‌: بايد نياز نابینایان به اطلاعات به عنوان بخش جدایی‌ناپذیری از جامعه برآورده شود. متاسفانه در کشور ما منابع و امکاناتی که بتواند نیازهای نابینایان و به ویژه کودکان را پاسخ‌گو باشد بسیار کم است.

او توضیح داد: براساس آمار به دست آمده استان خوزستان 7922 نابینا دارد که 1793 نفر آن‌ها متعلق به اهواز هستند و ما براساس همین آمار برنامه‌هایی را برای بهبود وضعیت آن‌ها در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وي خاطرنشان كرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان به عنوان یک نهاد فرهنگی و اجتماعی این قشر را نادیده نگرفته است ولي ما سعی کرده‌ایم برنامه‌های مناسبی را برای آن‌ها داشته باشیم.
كوهی‌رستمی ادامه داد: در سال 91 بخش بزرگسالان را برای نابینایان ایجاد کردیم و حتی یک فرد نابینا را در این بخش استخدام کردیم. البته در سطح استان خوزستان چهار کتابخانه دیگر مجهز به بخش نابینایان برای بزرگسالان وجود دارد.

او تصریح کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان برنامه‌های متنوعی همچون نقد کتاب و‏ مسابقات کتاب‌خوانی برای نابینایان در نظر گرفته است.

وی با اشاره به بخش جدیدی که در کتابخانه مرکزی خوزستان افتتاح شده گفت: همه نابینایان سطح استان می‌توانند در این بخش عضو شوند و ما کتاب‌ها و لوازم آموزشی را به صورت رایگان برای آن‌ها ارسال می‌کنیم.

سپس فرج‌الله خبیر،‏ معاون سیاسی ـ اجتماعی استاندار خوزستان بيان کرد: ما به نابینایان به عنوان فردی ناتوان نگاه نمی‌کنیم بلکه نابینایان کسانی هستند که از همه توانایی‌ها برخوردارند و فقط از نعمت بینایی محروم‌اند.

او تاكيد كرد: ما باید شرایط را برای نابینایان مهیا سازیم تا آن‌ها نیز بتوانند فعالیت‌های سازنده در حوزه‌هاي مختلف فرهنگي،‌ هنري، سياسي، اقتصادي و اجتماعي داشته باشند و مردم و دولت در این زمینه وظایفی را دارند.

خبیر با بيان اين مطلب كه در حوزه شهري مناسب‌سازي براي نابينايان صورت نگرفته اضافه کرد: ‌باید در امورات شهری و طراحی‌های شهری برنامه‌ریزی داشته باشیم تا نیازهای آن‌ها را برآورده کنیم.

علي‌اكبر جمالی، مدیر عامل انجمن نابینایان کشور، نیز در این آیین گفت: شعار ما فرهنگ، حرفه‌آموزي، اشتغال پایدار و مناسب‌سازی است. 23 مهر مطابق با 15 اکتبر روز جهانی عصای سفید است و هر ساله در این روز بزرگداشتی برای روشندلان کشور برگزار می‌شود.

او ابراز امیدواری كرد: بتوانیم خدمات ارزنده‌ای را در بحث فرهنگ  اشتغال و مناسب‌سازی که دغدغه اصلی نابینایان است ارایه بدهیم.

وي خاطرنشان كرد: ما از مسؤولان دولتی می‌خواهیم که از ما حمایت کنند. مساله فرهنگ کتاب‌خوانی از اهمیت خاصی برخوردار است و می‌تواند یکی از ابزارهای موثر باشد که انسان را به کمال می‌رساند.

جمالي اظهار كرد: ‌ما در انجمن نابینایان در سال 91 قرار شد یک حرکت فرهنگی داشته باشیم و  با تشکیل یک گروه تحقیقاتی به این نتیجه رسیدیم که یکی از معضلات کودکان نابیناي ما نبود مواد مطالعاتی است علی ‌رغم این که در کشور مراکزی وجود دارند که مواد مطالعاتی تولید می‌کنند اما مساله کودکان نابینا مغفول واقع شده است.

او تصريح كرد: ما به این نتیجه رسیدیم که این حرکت و افتتاح این بخش در کتابخانه مرکزی خوزستان می‌تواند به فرهنگ کتابخانی کودکان ما کمک کند.

مدیر عامل انجمن نابینایان کشور بیان کرد: این نهمین کتابخانه گویا در کشور است که امروز افتتاح می‌شود و تا پایان امسال چهار باب دیگر را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

همچنين مهتاب كرامتي، بازيگر و فعال اجتماعي، گفت: افتخار می‌کنم در مراسم افتتاحیه یکی دیگر از کتابخانه‌های گویای کودکان امید‏ در شهر اهواز حضور دارم.

وي افزود: من به عنوان عضوی از این جامعه زمانی احساس خوشبختی و رضایت خواهم کرد که بتوانم مفید و ثمربخش باشم. همیشه دغدغه کودکان را داشته‌ام و  همیشه تلاش کرده‌ام تا در حد توانم به پیشرفت و بالندگی آن‌ها کمک کنم. همین موضوع برایم انگیزه‌ای شد تا با افتخار همراه کودکان امید شوم؛ پروژه‌‌ای که یکی از موفق‌ترین و هدفمند‌ترین فعالیت‌های مسؤولیت اجتماعی در کشورمان است و تاکنون دستاوردهای بسیاری داشته است.

كرامتي ادامه داد: بر این باورم که حقوق کودکان موضوعی جهانی و همیشگی است. آموزش و رشد کودکان نگرانی همه ما است و هر گونه تلاشی در جهت تحقق آن‏ ارزشمند خواهد بود چراکه آینده از آن کودکان است و دنیای فردا با دستان آن‌ها ساخته می‌شود.

وي تصريح كرد: همه ما باید به فکر فراهم آوردن امکانات آموزشی و تحصیلی برای همه کودکان باشیم و کودکان دلبندی که مخاطبان اصلی کتابخانه‌های گویا هستند حق بیشتری بر گردن ما دارند. ما باید عنصر خیال را به آن‌ها هدیه دهیم؛ امید را،  لذت را و فرصت رشد را. کتابخانه گویا همان جایی است که قصه‌ها با صدای ما خوانده می‌شوند. همان طور که دنیای بچگی ما با شیرینی داستان‌ها رنگی شد.‏ بیایيد دنیایی پر از تصویر و رنگ و نور را برای فردای کودکان‌مان بسازیم.

اين فعال اجتماعي اضافه كرد: من به عنوان سفیر کمپین کودکان امید با افتخار اعلام می‌کنم که کوچک‌ترین اقدام برای این کودکان گران‌قدر و ارزشمند است و همین جا از اصحاب رسانه، فعالان کسب و کار و دوستداران حوزه کودک دعوت می‌کنم تا در ساختن دنیایی پر از امید و نقش و خیال برای عزیزان‌مان مشارکت کنید و همراه کودکان امید باشید.

كرامتی گفت: فرقی نمی‌کند چه کاره باشیم. اهل کجا باشیم یا چه قدر دستمان‌مان پر باشد. مهم این است که قدمی هر چند کوچک در راه ساختن آینده همه کودکان ایران عزیزمان بر داریم.

در پايان اين مراسم  از 26 نفر از نخبگان نابيناي استان خوزستان قدردانی شد.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
comment
1
1
comment خبیر مدیری توانمند و درستکار
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
comment
0
0
comment احسنت به شوشان.
برخی سایتهای استان بدون اینکه یک جمله در مورد این کتابخانه بنویسند صرفا" به انتشار عکسهای جورواجور زن بازیگر پرداختند که واقعا جای تاسف داره...
کامنت انتقادی بنده رو هم درج نکردند....
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار