شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹
مبارزات کارگری از نوعی دیگر
شوشان ـ عباس امام :

برای ما که در دوران شکل گیری انقلاب، همواره پیگیری حقوق کارگران و زحمتکشان را در هیات افراد و گروه های چپگرای کمونیست یا چپگرای مسلمان تداعی می کردیم، آشنا شدن با یک مبارز پرشور حقوق کارگران و زحمتکشان در آن دوران از پایگاه راستگرایی و ضدیت با کمونیست های توده ای باید پدیده جالب توجهی باشد. هادی الهی(متولد 1313 کوت عبدالله اهواز) از خانواده ای کارگری برخاسته و کودکی و نوجوانی خود را در کوره های آجرپزی معروف انگلیسی ها در دهه 1300 در کوت عبدالله و جنگیه گذرانده است. جذب حزب زحمتکشان می شود، به مصدق علاقه مند است و با انگلیسی ها ناسازگار، اما عاشق و شیفته مصدق نیست. نماینده کارگران همان کوره ها می شود، بعدها رئیس سازمان کارگران استان خوزستان، عضو شورای شهر اهواز می گردد و در همکاری با دیگر افراد و تشکل ها اقدامات بسیاری برای بهبود شرایط زیست کارگران صنعت نفت و شهر اهواز و خوزستان انجام می دهد. با شخصیت های سیاسی بسیاری (از اپوزیسیون و پوزیسیون) همنشین و همکلام می شود تا بتواند برای کاهش مشکلات کارگران و مردم کاری کند. در دهه 1330 نماینده اول سندیکای  کارگران شرکت نفت از اهواز و ماهشهر می شود. در سیل مهیب اهواز در سال 47 بسیار کارگشایی می کند، و در خانه دار کردن صدها کارگر شرکتی نقش آفرین. هادی الهی، در همین راستا در دهه 1340 وارد حزب ایران نوین و در دهه 1350 در حزب رستاخیز عضو می شود. وارد شورای عالی کار می گردد. به عنوان نماینده ایران در سازمان بین المللی کار می شود. بعدها، از حزب رستاخیز خارج می شود. بعد از انقلاب، دو بار دستگیر می شود، از شرکت نفت پاکسازی و اخراج می گردد، اما ظاهرا چون مدرک و سندی قوی علیه وی وجود نداشته و مردم چندین محله محروم نیز برای آزادی وی طومار می نویسند، از زندان آزاد می شود. کتاب  «از کوره تا کاخ» هادی الهی سند و مدرک های ذیربط بسیاری را در اختیار خواننده قرار می دهد.
ویژگی منحصر بفرد این مبارز پر شر و شور حقوق طبقه کارگر اینکه هادی الهی آشکارا و پیاپی از سیاست های کارگر گرایانه شاه، هویدا ،دکتر اقبال ، سرلشگر زاهدی ، دکتر هوشنگ انصاری، چندین تن از مدیران ارشد انگلیسی صنعت نفت در خوزستان دفاع و ستایش می کند.
«از کوره تا کاخ» هادی الهی (گردآوری و تالیف حسین میراب زاده)، چاپ نشرترآوا در اهواز در سال 1399 می باشد و در 191 صفحه تنظیم شده و به قیمت 65 هزار تومان به فروش می رسد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار