شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹

شوشان ـ سید صادق فاضلی :

استان خوزستان دارای سرمایه های انسانی و هنری بزرگی است که در یک آمار شفاهی وجود بیش از پنج هزار هنرمند در عرصه ی هنر مبیّن وسعت و کمیت آن است . درخشش هرساله ی این هنرمندان در صحنه های بزرگ رقابت های ملی و بین المللی نشانه های واضحی از کیفیت فرهنگ و هنر در این استان بزرگ است .

هنرمندان کلانشهر اهواز با درک مشکلات و محدودیت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ، در یک حرکت خودجوش و مردمی اقدام به احداث سه دستگاه پلاتوی دویست نفره تئاتر نموده اند .

روز دوشنبه 18 دیماه 1396 راس ساعت 10 صبح کلنگ سه پلاتو ( سالن کوچک تئاتر ) در محوطه تالار آفتاب اهواز به زمین زده شده . محمد جوروند مدیرکل وقت ارشاد خوزستان وعده داد تا 50 روز آینده این پلاتوها به بهره برداری برسند . به مرحمت منصور کتانباف شهردار وقت اهواز ، و همکاری و حمایت شورای شهر و به خصوص رییس کمیسیون فرهنگی شورا حجه الاسلام جاسم موسی پور مبلغ 350 میلیون تومان هم برای ساخت این مجموعه اختصاص یافت و 250 میلیون تومان هم از منابع دیگر و از جیب و همیاری هنرمندان تامین شد و پلاتوهای کلانشهر اهواز تا سقف پیش رفتند . در آن مقطع تا اتمام پروژه مبلغ 2 میلیارد تومان مورد نیاز بود که از سوی استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی تامین و به حساب اداره کل ارشاد واریز شد اما متاسفانه در جاهای دیگری هزینه شد و پلاتوها نیمه کاره رها شدند !

متاسفانه این مجموعه ی مهم فرهنگی و هنری با عدم تامین بودجه و عدم همراهی مواجه و این مجتمع ناتمام و نیم ساخته ماند و اکنون بسیار غمگنانه و ناپسند به شکل یک مخروبه ی باستانی رها شده است !

اکنون پس از 6 سال شهرداری اهواز قصد دارد این محل فرهنگی را با تغییر کاربری به سایت اداری منطقه شش تبدیل کند !!

آیا این است توسعه ی فرهنگی !؟ اینگونه اماکن فرهنگی را افزایش می دهیم !؟ آیا شهرداری هیچ جای اهواز زمین دیگری برای احداث سایت اداری ندارد که چشم به این 200 متر دوخته اند ؟

ناسلامتی اینجا کلانشهر است ! جناب آقای امینی شهردار اهواز آن زمان که در اصفهان بودند اماکن فرهنگی خوب بودند و اینجا نه ؟ کلانشهر اصفهان تئاتر شهر دارد با چندین سالن کوچک و بزرگ و انواع و اقسام پلاتوهای تئاتر ، شهردار محترم اهواز که همه ی ما به او دلبسته بودیم میتواند فقط با چند تماس تلفنی و استعلام از هنرمندان فرهیخته تئاتر به عمق فاجعه ی عدم وجود سالن های استاندارد و مناسب تئاتر در مرکز استان پی ببرد . شهرهایی همچون یاسوج که یک سینما هم ندارند اما دارای تئاتر شهر و مجهز به بهترین امکانات و سخت افزار نمایش می باشند . شهر کرمانشاه تئاتر شهری با 12 سالن دارد ! مشهد بزرگترین تئاتر شهر کشور را دارد ، و کلانشهر اهواز با این حجم از نیازهای فرهنگی و با این تعداد هنرمند و با این همه استعداد یک سالن ( بله حتی یک سالن استاندارد ویژه تئاتر ) ندارد ، چرا !؟ شورای شهر اهواز چه پاسخی برای این همه مطالبه ی فرهنگی دارد ؟

هنرمندان اهواز از این همه تصمیمات عجیب و غریب و این همه بی عدالتی فرهنگی آموزشی به تنگ آمده اند . امروز سه شنبه 9 خرداد 1402 تعداد زیادی از هنرمندان در اعتراض به این حرکت ضد فرهنگی شهرداری اهواز ، در محل تالار آفتاب تجمع کردند و قرار بر این شد که با رییس شورای شهر و معاونین شهردار اهواز دیداری داشته باشند و اگر نتیجه نگرفتند اعتراضات مدنی خود را ادامه دهند . لطفا به مجموعه ی تالار آفتاب سری بزنید ، مخروبه هایی به نام پلاتوهای نیمه کاره به محل جلسات گروههای ان ای تبدیل شده اند ، آیا عرق شرم و خجالت بر پیشانی هر مدعی فرهنگ و هنر در این استان نمی نشیبند !؟ بهتر است و به صلاح است که هرچه زودتر بودجه ی تعمیر و تکمیل این مجموعه فرهنگی تامین و پلاتوها برای اجرای تئاتر در اختیار هنرمندان اهواز و استان قرار گیرند . بهتر است و به صلاح است که هرچه زودتر سالن اصلی تالار آفتاب تعمیر اساسی شده و به یک تالار واقعی تبدیل شود .

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار