اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
استاندار خوزستان با اشاره به طرح‌های اقتصادی پیشنهاد شده رئیس جمهور برای شهرستان ایذه، گفت: فولاد ورق عریض با کمک فولاد خوزستان و وزارت صنعت با ظرفیت یک میلیون تن در سال باید در شهرستان ایذه اجرا شود.
علی اکبر حسینی محراب استاندار خوزستان امشب در گفت‌گوی ویژه خبری شبکه یک سیما، در تشریح اقدامات سفر رئیس جمهور به استان خوزستان، اظهار کرد: با افتتاح طرح کارخانه تخته فشرده پاک چوب در شهرهای شوش و کرخه که هر دو شهرهای مهم ما در شمال غربی استان هستند اشتغال بسیار خوبی ایجاد می‌شود.

طرح کارخانه تخته فشرده پاک چوب

وی افزود: این کارخانه بخشی از زنجیره تولید چوب است، که در زیر مجموعه خود، شهرک مبلمان، تولید وسایل اداری، اُسانس گیری، و… در دستور کار است که کارخانه اسانس‌گیری به تولید رسیده و می‌تواند در اشتغال و تولید و بی‌نیاز کردن کشور از واردات چوب ام دی اف و کاغذ بی نیاز کند.

استاندار خوزستان در رابطه با چگونگی تامین مواد اولیه کارخانه، گفت: طبق مجوزی که از هئیت دولت گرفتیم مقرر شد به منظور زراعت چوب در ۲۹۰ هزار هکتار برای چهار سال و در هر سال ۷۵ هزار هکتار در استان برنامه‌ریزی کردیم.

حسینی محراب بیان کرد: اراضی که برای زراعت چوب در نظر گرفته شده است اغلب کانون گردوغبار و ریزگرد بوده‌اند، همچنین اراضی کنار دریاچه‌ها و رودخانه‌های استان هستند.

وی با بیان اینکه زراعت چوب به کمک مردم و فارغ التحصیلان رشته‌های زراعت و کشاورزی انجام می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر ۵۶ میلیون اصله نهال درمخازن نهالستان‌های سراسر استان برای کاشت درخت داریم که مقرر شده است در هر هکتار بین یک هزار تا یک هزارو ۶۰۰ اصله درخت اکالیپوس کاشته شود.

حسینی محراب افزود: اگر بتوانیم طرح زراعت چوب را ظرف چهار سال اجرایی کنیم در واقع موفق شدیم هوای استان را بین چهار تا پنج درجه خنک کنیم.

وی عنوان کرد: زراعت چوب درآمد خیلی خوبی دارد و طبق بررسی‌های صورت گرفته سالانه هر هکتار زمین بین ۵۰۰ میلیون تومان تا ۴ میلیارد تومان برای کشاورزان درآمد داشته باشد.

حسینی با تاکید بر اینکه بخش زیادی از جوانان را می‌توانیم در طرح زراعت چوب مشغول بکار کنیم، بیان کرد: برای اجرای این طرح زمین‌های زیادی در نظر گرفته شده است که در بخش خرد در قالب زمین‌های کوچک بین پنج تا ۱۰ هکتار و یژه گروه‌هایی که می‌توانند کنار هم کار کنند در نظر گرفتیم.

طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

وی در رابطه با طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری، گفت: ۳۰۰ هزار هکتار این طرح در استان‌های خوزستان و ایلام اجرا شده و زهکشی‌ها، کانال‌های درجه یک و دو توسط وزارت نیرو و درجه سه و چهار توسط وزارت جهاد کشاورزی ساخته شده است.

حسینی محراب افزود: ۲۵۰ هزار هکتار دیگری که باقی مانده در قانون بودجه ۱۴۰۲ مقرر شد اعتبارات آن از محل حق السهم دولت در کشت و صنعت نیشکر خوزستان در نظر گرفته شود.

وی گفت: همانطور که خوزستان در سال گذشته در تولید گندم اول شد با اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری می‌توانیم در سال آینده زراعی با این بهینه سازی آب و زمین که انجام شد به یک بهره برداری مضاعفی برسیم.

حسینی محراب به بیان اینکه اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در سطح استان تقسیم شده است، عنوان کرد: سهم مرکز و جنوب استان از این طرح بیشتر است که با توجه به برنامه‌ای که توسط مجلس مصوب شد قرار است  شمال استان و بخشی از مناطق جنوب که در طرح دیده نشده بود از این طرح نیز بهره‌مند شوند.

طرح آبیاری زیر سطحی

وی با اشاره به افتتاح طرح آبیاری زیر سطحی با حضور رئیس جمهور، گفت: این طرح به عنوان نمونه در ۱۵۰  هکتار و در دو مرحله ۱۴۰۰  هکتاری و سپس۳  هزار هکتاری اجرا می‌شود که اجرای آن سبب می‌شود در بیش از یک سوم آب صرفه‌جویی شود.

وی با بیان اینکه این طرح برای اولین بار در کشت و صنعت نیشکر کارون اجرا شد، عنوان کرد: امیدوار هستیم طرح آبیاری زیرسطحی در سراسر کشور اجرا شود چراکه مدرنترین نوع آبیاری در دنیا است و فقط چند کشور از این تکنولوژی بهره می‌برند.

حسینی محراب افزود: اگر بتوانیم طرح آبیاری زیر سطحی را با توجه به کم بارشی بودن استان در حوزه کشاورزی گسترش بدهیم گام مهمی در ذخیره آب برداشته‌ایم، هزینه‌های اجرای این طرح زیاد است اما با کارهایی که شرکت‌های دانش بنیان انجام دادند به یک سوم نورم بین المللی رساندند.

طرح‌های اقتصادی پیشنهادی رئیس جمهور برای ایذه

وی با اشاره به استقبال پرشور مردم ایذه از رئیس جمهور ببان کرد: بر جوانمردی و شرف مردم ایذه درود می‌فرستم و می‌گویم: ایل بختیاری از مهمانوازی شما سپاسگذارم.

حسینی محراب گفت: علیرغم تبلیغات گروه‌ها و شبکه‌های معاند مبنی بر اینکه مردم ایذه در مقابل نظام ایستاده‌اند اما این استقبال سبب شد هر چه دشمنان بافته بودند پنبه شود به طوری که کاروان رئیس جمهور نتوانست میان استقبال بی‌نظیر مردم حر کت کند.

وی با بیان اینکه حل مساله آب شرب و کشاورزی در ایذه از مسائل اصلی ما است، عنوان کرد: طرح آبرسانی از مخزن دریاچه کارون ۳ به طول ۳۳ کیلومتر مانده که این خط هفت شهرستان از رامهرمز تا ایذه را در برمی‌گیرد.

حسینی محراب افزود: پیمانکار این پروژه قرارگاه خاتم است و طبق پیش بینی که صورت گرفته قرار است ظرف دو سال و اندی تکمیل شود اما طبق دستور رئیس جمهور بنا است در مدت زمام کوتاه‌هتری انجام شود.

وی با اشاره به طرح‌های اقتصادی پیشنهاد شده رئیس جمهور برای شهرستان ایذه، گفت: فولاد ورق عریض با کمک فولاد خوزستان و وزارت صنعت با ظرفیت یک میلیون تن در سال باید در شهرستان ایذه اجرا شود.

حسینی محراب افزود،: با توجه به وضعیت شهرستان ایذه که بین دو کارخانه‌های فولاد خوزستان و مبارکه اصفهان قرار دارد وزارت صنعت باید جلسات مربوط به این طرح را پیگیری و فرصت‌های اشتغال را فراهم کند.

وی عنوان کرد: رئیس جمهور در سفر به شهرستان ایذه دستور احداث پتروپالایش با ظرفیت ۵۰ هزار بشکه را داد تا به کمک مجموعه هلدینگ خلیج فارس اجرایی شود که این اقدام کمک بسیاری به حلقه‌های مفقوده اشتغال می‌کند.

طرح فاضلاب اهواز

حسینی محراب در رابطه با طرح جامع فاضلاب در اهواز، گفت: وزارت نیرو طرح فاضلاب شهرهای اهواز، آبادان و خرمشهر، و … را در دستور کار خود قرار داده و کارفرما خود وزارت نیرو است.

وی با تاکید بر لزوم بستن مجاری فاضلاب به رودخانه کارون، عنوان کرد:  با اجرایی شدن طرح پمپاژ فاضلاب کوی ملی راه در دو مرحله سه مجاری ورودی فاضلاب به رودخانه بسته شد که امیدواریم ظرف ماه‌های آینده سه مجاری دیگر بسته شود.

حسینی محراب با بیان اینکه اکثر مناطق اهواز برای اجرای پروژه فاضلاب لوله‌گذاری شده، افزود: ۳۲۴  کیلومتر شبکه فاضلاب  در شرق اهواز لوله‌گذاری شده امیدواریم با وصل شبکه فاضلاب ملی راه که هم بتواند آب را برای فضای سبز و شرکت فولاد تصفیه کند مشکلات فاضلاب ما تا سال آینده حل شود.

وی در رابطه با اجرای طرح ملی مسکن در خوزستان، گفت: در این رابطه فردا از وزیر راه برای سفر به خوزستان دعوت کردیم، اداره کل راه و شهرسازی خوزستان نیز تعداد ۵۴  هزار قطعه زمین را به منظور تقدیم به مردم و کمک به طرح جوانی جمعیت واگذار می‌کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار