شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۵
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به خسارت بارندگی اخیر به مزارع گندم، گفت: به حدود ۱۰۰ هزار هکتار بین ۲۰ تا ۷۰ درصد با میانگین ۴۰ درصد خسارت وارد شد.

مجید نبی‌پور، اظهار کرد: امسال، در استان خوزستان ۷۵۴ هزار هکتار زمین زراعی زیر کشت گندم رفت. عملیات برداشت این محصول در حال انجام بود که اداره‌کل هواشناسی هشدار فرا رسیدن هوای بارانی را صادر کرد و در این زمینه تقریبا حدود یک هفته زمان داشتیم.

وی ادامه داد: حدود ۵۶۰ هزار تن گندم در مراکز روباز دپو شده بود و حدود ۱۰۰ هزار تن در سیلوها ذخیره شده بود.

رییس جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به میزان گندم برداشت شده، گفت: ۸۶۴ هزار تن گندم برداشت شده که ۵۶۰ هزار تن از آن در مراکز روباز بود. با برگزاری جلسات بحران در استانداری، اداره غله، تعاون روستایی، جهاد کشاورزی و همه ارگان‌هایی که می‌توانستند کمک کنند پای کار آمدند. در گمرکات نیز منع انتقال کالا اعمال شد و تمام کامیون‌ها به سمت حمل گندم از مراکز روباز سوق داده شدند.

نبی‌پور ادامه داد: در کمتر از یک هفته ۵۱۰ هزار تن از محصول گندم به مراکز مسقف منتقل شد که کار بسیار بزرگی بود. نزدیک هزار دستگاه کامیون برای انجام این کار در تردد بودند. از مقدار ۵۶۰ هزار تن گندم دپو شده، انتقال حدود ۴۳ هزار تن یعنی کمتر از ۵ درصد باقی مانده است که ظرف امروز و فردا به پایان می‌رسد.

وی افزود: در طول مدت بارندگی با پوشش‌های پلاستیکی و برزنتی، مراکز روباز پوشش داده شدند و مشکلی به وجود نیامد. مطمئن بودیم که آسیب و خسارتی به گندم‌های دپو شده وارد نخواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: تنها نگرانی از بابت مزارعی بود که محصول آن هنوز برداشت نشده بود و این بارندگی و تگرگ مشکلاتی به وجود آورد. به حدود ۱۰۰ هزار هکتار بین ۲۰ تا ۷۰ درصد با میانگین ۴۰ درصد خسارت وارد شد که عموما شامل آبگرفتگی، تگرگ، باد شدید و ضربه به پیکره بوته و شکستن آن می‌شود. در روزهای آینده از خسارت مزارع سرپا که تقریبا ۵۰ درصد از ۷۵۴ هزار هکتار است و هنوز برداشت نشده‌اند برآورد دقیقی انجام می‌شود.

نبی‌پور تاکید کرد: امسال حدود ۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه کمباین به کار گرفته شد که تعدادی بومی و تعدادی نیز مهاجر بودند. این تعداد در مدت مشابه در سال گذشته، ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه کمباین بود. یعنی امسال حدود ۶۰۰ کمباین بیشتر به کار گرفته شد. همچنین سرعت برداشت امسال تقریبا ۲۰ درصد نسبت به سال‌های گذشته در زمان مشابه افزایش یافت و ۲۵۰ هزار تن بیشتر از سال گذشته برداشت شد.

وی یادآور شد: خسارت وارده به گندم و بوته‌های سرپا در برآوردهای آینده مشخص می‌شود. در آینده به تجهیزات بیشتری نیاز خواهیم داشت اما پراکندگی مناسب ایستگاه‌های دپوی گندم، فعلا مشکل را حل می‌کند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار