اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۱۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵
سمینار «آموزه های قانونی برای کادر درمانی» روز شنبه  10شهریور در سالن کنفرانس بیمارستان امام علی شهرستان اندیمشک  برگزارشد.

دکترفروتن صالحی  متخصص فارماکولوژی و استادیاردانشگاه بعنوان سخنران این سمینار، پس ازارائه تعریفی ازقصور پزشکی گفت: دادگاه های عمومی .انقلاب و سازمان نظام پزشکی، مراجع ذی صلاح رسیدگی به قصور پزشکی هستند.


وی همچنین در مورد میزان شکایات پزشکی اظهار داشت: در برابر هر شکایت کتبی، ۴شکایت شفاهی و در برابرهرشکایت شفاهی، تعداد بسیار زیادی نارضایتی وجود دارد. در تهران به طور متوسط روزانه ۷شکایت از قصور پزشکی به محاکم دادگستری و ۴ شکایت به هیئت بدوی انتظامی سازمان نظام پزشکی واصل می شود که در نهایت در نیمی از موارد پزشکان و کادردرمانی مقصرو مسئول شناخته می شوند.


دکتر فروتن صالحی  درادامه تغییرات قانون مجازات اسلامی ابلاغی را مرور کرد و مواد جدیدآن را توضیح داد. موارد لزوم گرفتن برائت از بیمار، وظیفه پرستارو الزامات حقوقی و قانونی مرتبط با هر یک از گروه های پزشکی و پرستاری و وظایف سازمان نظام پزشکی از دیگر مطالبی بود که دکتر صالحی  به آن ها اشاره کرد. 

وی  در رابطه با اهمیت مستند سازی اقدامات پزشکی، اظهار داشت: وقتی بحث قانونی ثبت مطرح می شود، هدف تاکید در مورد حفظ جان بیمار، حفظ امنیت حقوقی پزشک و به عبارت کلی حفظ امنیت جانی جامعه است. یادداشت ها و گزارشات پزشکی می تواند درنتیجه گیری جدال قانونی در دادگاه بسیار مهم باشد. گزارش در حکم یک سند قانونی است و ثبت مراقبت پزشکی یک اصل قانونی در تمام سیستم های درمانی است. 

صالحی اضافه کرد: پرونده پزشکی به عنوان اساس برنامه ریزی و اطمینان از ادامه مراقبت درمانی، ابزار ارتباطی بین پزشک و سایر کارکنانی که در مراقبت از بیمار سهیم هستند، مدرکی مستند از سیر بیماری و پاسخ درمان بیمار و بالاخره به عنوان اساس مطالعه، بررسی و ارزشیابی فرآیند ارائه مراقبت از بیماربه شمار می رود.

دکتر صالحی  پس از بیان خصوصیت یک گزارش خوب، برخی از مشکلات اصلی در مستند سازی را شامل ثبت ناقص اطلاعات، ناخوانی مستندات و استفاده نامناسب از اختصارات پزشکی عنوان کرد و افزود: پرونده پزشکی بیمار زمانی می تواند پاسخگوی نیازهای درمانی، قانونی، تحقیقاتی، ارزشیابی و آموزشی باشد که اصول مستند سازی در آن رعایت شده باشد.

وی سپس مستندسازان را شامل متصدیان پذیرش، پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان معرفی کرد و موارد مرتبط با مسئولیت های هریک را تشریح کرد. 

این استادیاردانشگاه تاکید کرد: اگر درگیر مسایل دادگاه شدید، بهترین حامی شما اسناد و مدارک جامانده در مراقبت از بیمار است. در دادگاه فرض بر این است که اگر چیزی نوشته نشده باشد، انجام نشده است. 

این متخصص فارماکولوژی ، سخنانش را در دو بخش مطرح کرد و در بخش اول با عنوان مبانی اخلاق پرستاری و رابطه پرستار با بیمار، محور ها و راهنماهای اخلاقی شامل پرستار و جامعه، پرستار و تعهد حرفه ای، پرستار و ارائه خدمات بالینی، پرستار و همکاران تیم درمانی، پرستار و آموزش و پژوهش را بیان کرد. 

وی در بخشی از سخنانش گفت: در صورت عدم رعایت استاندارد ها در محل کار، مراتب را به مقام مسئول اطلاع داده و حتی با درخواست بیمار، کاری مغایر با اصول اخلاقی، قانونی و شرعی انجام ندهید.

منشور حقوق بیمار در ایران عنوان دومین بخش از سخنرانی دکتر فروتن صالحی  بود.

آخرین بخش این برنامه به عوامل موثر بر طرح شکایت بیماران از کادر درمانی تعلق داشت که توسط وی ارائه شد.

دکترفروتن صالحی   اظهار داشت: بیمار تا آزرده نشود، شکایت نمی کند. بیماران قبل از آن که از بد درمان شدن شکایت داشته باشند، از برخورد بد تیم درمانی گله مندند.

وی سپس با ارائه تعریفی از رضایت نامه و برائت نامه، مشخصات و نکات قابل توجه آن ها را بیان کرد و تاکید کرد: رضایت باید آگاهانه باشد، یعنی داوطلبانه و آزادانه. طی آن فرد واجد صلاحیت لازم و به دنبال دریافت اطلاعات کافی به صورت مشارکتی در تصمیم گیری درمان خود مداخله می کند.

دکتر صالحی  اظهار داشت: در مقابل جلوگیری از شکایت، دو رویکرد طب دفاعی و طب قابل دفاع وجود دارد. طب دفاعی آن است که شما برای نداشتن خطا، انواع آزمایشات و اعمل تشخیصی را انجام دهید و هزینه های را بر بیماران تحمیل کنید ولی طب قابل دفاع یعنی رعایت نکات و اصول علمی و قانونی.

 وی افزود: هرچه نوع بیماری مهم تر و نحوه درمان دشوارتر باشد، احتمال بروز عوارض بیشتر است. به همین دلیل هم رشته های جراحی از رشته هایی با میزان شکایت بالا هستند. 

دکتر  صالحی شایعترین نوع قصور را بی مبالاتی و بی احتیاطی دانست و گفت: شایعترین نوع بی احتیاطی عدم گرفتن شرح حال و معاینه دقیق است.

وی در پایان ضمن ارائه توصیه هایی برای مقابله با شکایت بیمار تصریح کرد: اعضای تیم پزشکی باید به این درک برسند که همگی مسئول هستند و در خطر شکایت بیمار قرار دارند. 

صالحی با تشکر از شبکه بهداشت ودرمان شهرستان اندیمشک برای مشارکت در برگزاری این برنامه اظهار داشت: با بالارفتن سطح آگاهی عمومی و دسترسی بیماران به منابع اطلاعاتی از جمله فضای مجازی، آمار شکایات پزشکی قانونی در سراسر کشور افزایش یافته است. بنابر این، برگزاری دوره های آموزشی آموزه های قانونی برای کادر درمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار