اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۴۲۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱
واکاوی علل افزایش نرخ بیکاری در خوزستان ( 1) / گفتگوی اختصاصی شوشان با دکتر عزیز آرمن اقتصاددان و رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چرمران اهواز / کارگروه های تولید و اشتغال در استان دچار روزمرگی است
نرخ بیکاری در خوزستان به روایت مرکز آمار ، افزایش یافته است. هر چند این روند افزایش نرخ بیکاری در برخی استان های دیگر نیز وجود دارد...
 


شوشان: نرخ بیکاری در خوزستان به روایت مرکز آمار ، افزایش یافته است. هر چند این روند افزایش نرخ بیکاری در برخی استان های دیگر نیز وجود دارد اما بنا به گفته مسئولین مربوطه از جمله استاندار ، این روند در استان سیر صعودی داشته است. 

یکی از علل و عوامل نرخ بالای بیکاری در استان و کاهش تولید ، این است که استان خوزستان با وجود همه ظرفیت ها ، در جذب سرمایه و سرمایه گذار ، از گذشته تاکنون موفقیتی نداشته و به دلیل دافعه ی فراوان ، شاهد فرار سرمایه های انسانی و مالی نیز از استان هستیم.

در همین زمینه دکتر سید عزیز آرمن اقتصاددان و رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با شوشان ، در رابطه با موانع اشتغال و تولید در خوزستان  و نرخ بالای بیکاری در استان، گفت: معضلات مربوط به اشتغال و تولید در سطح کشور هم وجود دارد و اندیشمندان و اقتصاددانان کشور در حال بررسی راه های برون رفت از این وضعیت هستند. باید در نظر داشت که تولید و اشتغال با هم رابطه مستقیم دارند و با حل کردن مشکل تولید می توان انتظار داشت که نرخ بیکاری کاهش پیدا کند. 

این اقتصاددان ادامه داد: مشکلات و موانع تولید و اشتغال در سطح استان مضاعف است، شرایط خاص استان از ابعاد مختلف محیط زیستی ، فرهنگی، سیاسی و. .. شرایطی را رقم زده است که منجر به دافعه زیادی برای استان شده است ؛ به این معنا که باعث فرار سرمایه انسانی ، سرمایه مالی و اقتصادی در سال های گذشته از استان هستیم.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه شهید چمران اضافه کرد: فرار سرمایه و سرمایه گذار بعد از انقلاب و جنگ  تحمیلی در استان شروع شده و هم چنان ادامه دارد. به همین دلیل نه تنها مشکلات استان حل نشده بلکه افزایش هم پیدا کرده است. یعنی در طول سال های گذشته شرایط دافعه استان تشدید شده  و این وضعیت موجود را رقم زده است.

دکتر آرمن تلاش مسئولین استانی را برای غلبه کردن بر شرایط دافعه استان ناکافی دانست و افزود: علی رغم تلاش مسئولین استانی، شرایط نشان می دهد که این تلاش ها به حد کفایت نبوده است و توجه مسئولین کشوری هم در حد لازم نسبت به شرایط استان جلب نشده که مشکلات خاص استان را کاهش دهند. در چند سال اخیر فرار سرمایه های مالی و انسانی از استان منجر به کاهش کمی و کیفی سطح کارشناسی، ناکارآمدی سرمایه گذاری های ناکافی موجود، ضربه خوردن فرایند تولید و افزایش نرخ بیکاری در استان در مقایسه با استان های دیگر شود.

وی ادامه داد: آمار و اطلاعات بیانگر این است که سرمایه های موجود در حال خروج از سطح استان هستند، بنابراین حل مشکلات و جلوگیری از فرار سرمایه نیازمند تغییر فرایند و استراتژی است. لازم است که مسئولین تلاش و پیگیری بیشتری داشته باشند تا شرایط خروج سرمایه انسانی از استان معکوس شود و در جهت جذب سرمایه به سمت استان و سپس کارآتر کردن سرمایه های جذب شده ، اقدام کنند.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران توسعه استان را نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی دانست و افزود: در کنار سرمایه گذاری های انجام شده به وسیله دولت ، بخش عمده سرمایه باید از بخش خصوصی و خارجی تامین شود، زیرا استان نیازمند سرمایه گذاری در بخش زیرساخت ها ست که در سال های گذشته مستهلک شده و در آن سرمایه گذاری صورت نگرفته است. تکیه کردن تنها به سرمایه گذاری های دولتی با توجه به مشکلات دولت در بحث سرمایه و عدم توجه دولت به مشکلات خاص استان کفاف مشکلات تولید در استان را نمی دهد.

آرمن اضافه کرد: برای اینکه بدانیم سرمایه گذاری های دولتی کفاف لازم را نمی دهد، کافیست پروژه هایی که در سطح استان در جریان هستند را بررسی کرد، مثلا متروی اهواز هم زمان با دیگر کلان شهرها شروع شده است. در حالی که متروی بسیاری از کلان شهرها راه اندازی شده و مردم استفاده می کنند اما از متروی اهواز هنوز هیچ خبری نیست. این نشان می دهد که در وهله اول سرمایه گذاری لازم جذب نمی شود و در وهله دوم آنچه جذب می شود به دلیل ضعف در بدنه اجرایی و کارشناسی استان تلف می شود. این ضعف بدنه اجرایی و کارشناسی استان نسبت به استان های دیگر هم به دلیل همان فرار سرمایه انسانی است که گفته شد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران ادامه داد: در سطح استان پروژه ها ( آب و فاضلاب، محیط زیست و ..) براحتی به بهره برداری نمی رسند و شرایط فرار سرمایه تشدید می شود، در مجموع تولیدی صورت نمی گیرد و موج جدیدی برای فرار سرمایه شروع می شود و این شرایط مجددا در دور بعد فرار سرمایه را تشدید می کند. این روند تا زمانی که دولت به معنی اعم کلمه در سطح کشور متوجه این معضل نشود و با جاذبه هایی قابل ملاحظه آن را حل نکند ادامه پیدا خواهد کرد.

آرمن در خصوص سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز گفت: سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز که از صنایع سرمایه بر هستند اشتغال را چندان افزایش نمی دهد، بخش کشاورزی هم به دلیل مساله آب ضربه خورده است و منجر به افزایش بیکاری شده است.

رئیس دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران کارگروه های تولید و اشتغال در استان را دچار روزمرگی دانست و افزود: کارگروه مطرح در استان در مسائل روزمرگی افتاده است و از سطح کارشناسی لازم برخوردار نیست که موضوع را مطالعه کند و به راه حل برسد. این روزمرگی اجازه تفکر و جمع بندی را نمی دهد و باید در نظر داشت که بدنه کارگروه بسیار ضعیف است و اگر می توانست از عهده شرایط بربیاید نباید در این شرایط باشیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار