اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴
نشست بررسی بحران زیست محیطی خوزستان در تحریریه شوشان/ الباجی نماینده اهواز : وزیر نیرو هیچ وقت با مردم خوزستان صادق نبود / معاون عمرانی استاندار: بحران اخیر معلول سال ها بی توجهی بود/ قمشی مشاور استاندار: باید نگرش حاکمیت نسبت به خوزستان تغییر کند/ گلمرادی نماینده ماهشهر: در رابطه با خوزستان بدترین تصمیم گیری ها انجام می شود / سید صدرالدین مرتضوی: عده ای مردم را به کف خیابان کشاندند
نشست بررسی بحران زیست محیطی خوزستان و راهکارهای برون رفت از آن ، در تحریریه پایگاه خبری شوشان با حضور فرامند هاشمی زاده...
شوشان: نشست بررسی بحران زیست محیطی خوزستان و راهکارهای برون رفت از آن ، در تحریریه پایگاه خبری شوشان با حضور فرامند هاشمی زاده معاون عمرانی استانداری خوزستان ، جواد کاظم نسب الباجی نماینده اهواز ، گلمرادی نماینده ماهشهر و هندیجان ، دکتر مهدی قمیشی مشاور استاندار در امور آب و محیط زیست ، دکتر جعفری استاد دانشکده کشاورزی ملاثانی ، دکتر مهران افخمی فعال و صاحب نظر محیط زیست ، سید صدرالدین مرتضوی دبیر مجمع اصلاح طلبان خوزستان ، سید رضا طباطبایی عضو جمعیت توسعه سیاسی استان و همچنین با حضور جمعی از فعالان عرصه رسانه برگزار شد. 


  


امید حلالی: فارغ از جناح بندی ها باید به دنبال یک راه حل بود

مدیرمسئول پایگاه خبری شوشان در ابتدای این نشست با اشاره به بحران اخیر و پیامدهای نشانی از بی توجهی به خوزستان ، گفت: همه مسئولین ، صاحب نظران ، احزاب و ... فارغ از خط بندی های متداول جناحی با تکیه بر خرد جمعی باید به دنبال راه حلی برای برون رفت از بحران باشند. 

امید حلالی در ادامه گفت: بی توجهی به پدیده ریزگردها و شرایط زیست محیطی خوزستان در آینده ای نزدیک به مهاجرت گسترده نخبگان و مردم از خوزستان منجر خواهد شد.  مدیرمسئول پایگاه خبری شوشان با اشاره به تجمع مردم در اعتراض به شرایط برآمده از بحران اخیر ، گفت: متاسفانه عده ای فرصت را برای ورود به دعواهای جناحی مهیا دیدند حال آنکه به بحران خوزستان باید با دید ملی و فراجناحی نگریست. 

وی افزود:  در خشکی دریاچه ارومیه عنوان شد که در صورت عدم رسیدگی شاهد جابجایی یک جمعیت 5 میلیونی خواهیم بود. همین نوع نگاهی که در رابطه با دریاچه ارومیه شکل گرفت همین نوع نگاه نیز باید برای خوزستان شکل بگیرد.


 

معاون عمرانی خوزستان:

30 هزار هکتار کانون‌های گرد و غبار خوزستان فوق بحرانی است

 هاشمی زاده معاون عمرانی خوزستان گفت: فارغ از همه حاشیه ها باید به بیان اصل موضوع و نحوه مقابله با ریزگردها پرداخت. موضوعات و مباحثی همچون تاریخچه پدیده ریزگردها ، مدیریت مقابله با آن ، تکنولوژی حاکم برای کاستن از کانون های ریزگردها ، نتایج و پیامدهای پدیده گرد و غبار و .... از جمله موضوعاتی است که پرداختن به آن موجب ملموس تر شدن مباحث می شود.

فرامند هاشمی زاده گفت: شاید در طول 12 سال گذشته که خوزستان درگیر پدیده گرد و خاک بوده ، چنین حساسیتی در مسئولین ارشد و وزارتخانه ها برای مقابله با آن ، ایجاد نشده بود. حتی در سال 93 که خوزستان با طوفان های چند روزه گرد و خاک روبرو شد ، این چنین موجب توجه مسئولین و اتخاذ تصمیمات علمی و عملی برای مقابله با آن شاهد نبودیم. 

وی افزود: اخیرا تصمیمات ویژه ای پس از نشست جهانگیری معاون اول رییس جمهور  برای مقابله با این پدیده گرفته شد و وزارت جهاد کشاورزی با ابلاغ رییس جمهور به عنوان متولی اصلی مقابله با کانون های ریزگردی خوزستان شناخته شد. 

فرامند هاشمی زاده با اشاره به تصمیمات دیگر هیات دولت پس از بحران اخیر ، گفت: دولت ردیف اعتباری ویژه ای در برنامه برنامه ششم توسعه به صورت مستمر و در یک بازه زمانی 10 ساله در نظر گرفت و مقرر شد عملیات اجرایی آن به شکل ضربتی و با فوریت انجام شود. بر همین اساس وزارت جهاد کشاورزی، علاوه بر وظایف ذاتی خود در بیابان زدایی، به عنوان مسئول و متولی طرح مهار ریزگردها انتخاب شد. همچنین در همین جلسه، وزارت جهاد کشاورزی ستادی با عضویت معاون این وزارتخانه، نماینده وزارت نیرو و استاندار خوزستان برای پیگیری این موضوع تشکیل داد.

هاشمی زاده با اشاره به اینکه این مصوبات در سه بخش در حال پیگیری است اضافه کرد: در بخش ابنیه به منظور احداث انهار و ساخت انواع پل و کانال به منظور آبرسانی به کانون‌های بحران تعیین شد. وی تصریح کرد: مهار ریزگردها در 2 بخش بیابان زدایی و مقابله با بیابان زایی انجام می‌شود که علاوه بر کنترل بیابان‌ها، زمین‌هایی که در حال تبدیل شدن به بیابان هستند نیز در برنامه قرار داند.

وی با بیان اینکه 30 هزار هکتار از کانون‌های گرد و غبار در استان فوق بحرانی است اظهار کرد: این کانون‌ها در شهرستان‌های اهواز، ماهشهر و هندیجان قرار دارد که به عنوان اولویت نخست مهار کانون‌ها در برنامه مورد توجه قرار گرفته است.

هاشمی زاده اضافه کرد: این کانون‌ها پیش از این آبگیر بوده، اما سیلاب‌هایی که در گذشته در نهر کوپال، نهر مالح و نهر بحره به سمت این اراضی جریان داشت به دلیل خشکسالی، سدسازی و ساخت و ساز مختلف و تصرفات صنعتی، چندین سال است که قطع شده، علاوه بر این حقابه تالاب‌های استان نیز کاهش شدیدی داشته و این مسایل باعث شده این زمین‌ها به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات کانون‌های گرد و غبار به پایان رسیده و مساحت آنها تعیین شده است و مطیعی مدیرکل جدید منابع طبیعی استان علاوه بر وظایف خود در این اداره کل، به عنوان مسئول ویژه بیابان زدایی در این کانون‌ها نیز انتخاب شده است.

هاشمی زاده اظهار کرد: جلالی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها به عنوان مسئول تأمین نیازهای این کارگروه و پشتیبان و بخشنده معاون دیگر این وزارتخانه به عنوان هماهنگ کننده انتخاب شده‌اند. به گفته وی، البته بخشی از اقدامات قبل از تشکیل این کارگروه انجام شده اما با آغاز کار این کارگروه وزیر جهاد کشاورزی نیز از کانون‌های گرد و غبار در استان بازدید کرده است.

جانشین استاندار خوزستان در ستاد بحران با اشاره به دو سفر وزیر نیرو در روزهای اخیر و حضور معاونان وی در استان، گفت: در جلساتی که تشکیل شد قرار شده که اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای حل مشکل برق استان انجام شود.

وی افزود: بر اساس برنامه‌های کوتاه مدت مقرر شده است که شست‌وشوی مقره‌های برق و تأسیساتی که آلوده به گرد و خاک شده و در زمان بارندگی و افزایش رطوبت هوا دچار مشکل می‌شوند، انجام گیرد که این اقدام بر اساس گزارش‌هایی که شرکت‌های برق داده‌اند در حال اجراست.

هاشمی‌زاده اضافه کرد: به دلیل رسوب بسیار شدید ناشی از گرد و خاک روی تجهیزات و خطوط و ایستگاه‌ها و نقش فوق‌العاده منفی آن در ایجاد اختلال در شبکه برق، شست‌وشوی تأسیسات، خارج از توان محلی است؛ بنابر این برای حل این مشکل وزارت نیرو بسیج شده و تاکنون 20 دستگاه شست‌وشوی مقره برق وارد استان شده‌اند.

 

الباجی نماینده اهواز: وزیر نیرو هیچ وقت با مردم خوزستان صادق نبود 

در ادامه الباجی نماینده اهواز ، با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو گفت: در رابطه با موضوع آب که مبحث اصلی مقابله با ریزگردهاست بعید به نظر می رسد که وزیر نیرو به قول و وعده های خود عمل کند. وزیر نیرو تاکنون نشان داده که به هر آنچه درباره خوزستان می گوید عمل نمی کند. 

الباجی با اشاره به نامه محرمانه اخیر هیات دولت برای انتقال آب ، گفت: نمایندگان خوزستان از زمان نامه محرمانه هیات دولت برای انتقال آب ، به صورت جدی پای کار آمدند و در مجلس و در زمان حضور رییس جمهور برای ارائه بودجه ، واکنش نشان دادند. در ادامه نیز جلسات متعددی با مسئولین ارشد کشور برگزار شد و گفته شد که چرا دولت باید برای انتقال آب نامه محرمانه بدهد؟! 

وی گفت: این نامه محرمانه ، مظلومیتی بر مظلومیت خوزستان به نمایش گذاشت. حرف اصلی ما در زمینه انتقال آب این است که باید بررسی شود که اصفهان به چه میزان آب شرب نیاز دارد و در حال حاضر چه مقدار آب منتقل می شود. 

نماینده اهواز افزود: در بحران اخیر خوزستان که تقریبا از نهم بهمن ماه شروع شد ، ضعف عملکرد وزارت نیرو به خوبی مشهود بود.  نمایندگان برخلاف دوره های گذشته با یک انسجام کامل ورود کردند و به دو وزیر نیرو و جهاد کشاورزی و همچنین سازمان محیط زیست تذکر جدی دادند. در ادامه نیز در مجلس و در کمیسیون های تخصصی جلسات مختلفی با مسئولین ارشد برگزار شد. آمدن چند وزیر به خوزستان در نتیجه فشار نمایندگان برای رفع سریع بحران در خوزستان بود. 

الباجی نماینده اهواز علت اصلی بحران اخیرا ضعف وزارت نیرو و اجحاف وزیر نیرو در حق خوزستان دانست و گفت: وزیر نیرو هیچ وقت با مردم خوزستان صادق نبود و اگر فشار مردم ، مسئولین و نمایندگان نبود در شرایط بحرانی به استان  نمی آمد. به عنوان نماینده مردم می گویم که چهار با با وزیر نشست داشتیم اما وزیر نیرو اقبال جدی برای رفع مشکلات خوزستان ندیدیم. 

 


فروغی نیا:  صدای خوزستان در پایتخت رسا نیست

در ادامه این نشست ، فروغی نیا سردبیر روزنامه صبح کارون با انتقاد از سیاست های وزارت نیرو برای انتقال آب برای مصارف صنعتی ، گفت: در استان یزد و در فاصله 35 کیلومتری اردکان ، فولاد ارفع احداث شده است که 250 کیلومتر خط انتقال آب برای آبرسانی به این تاسیسات فولادی کشیده شده است. در کجای دنیا یک صنعت آب بر در دل کویر تاسیس می شود؟!

فروغی نیا با اشاره به بحران اخیر خوزستان ، گفت: این فاجعه ای که اخیرا اتفاق افتاد هم تهدید است و هم فرصت. تهدید از این بابت که شاهد موجب مهاجرت از استان هستیم و در حال حاضر خوزستان سومین استان مهاجرفرست کشور است.  

وی به فرصت های ایجاد شده نیز اشاره کرد و گفت: این بحران را می توان یک فرصت نیز به شمار آورد چرتا که صدای واحد و رسایی بدون هیچ گرایش و جناح بندی از خوزستان به مرکز منتقل شد.  
سردبیر روزنامه صبح کارون با انتقاد از سیاست وزارت نفت در بحران اخیر ، گفت: وزیر نفت مصاحبه می کند و می گوید که در بی برقی خوزستان 800 هزار بشکه کاهش تولید نفت داشتیم ! بنابراین بحران خوزستان هم برای نفت تبدیل به یک تهدید شده است. اما نکته اصلی آنجاست که همین وزارت نفت با سیاست های اشتباه از جمله خشکاندن تالاب هورالعظیم برای استخراج نفت ، سبب ایجاد کانون های بحرانی ریزگرد در استان شده است. 

فروغی نیا با انتقاد از تضعیف مسئولین استان از سوی عده ای در بحران اخیر ، گفت: نباید با سر دادن شعار علیه مسئولین استان ، سبب تضعیف شان شد. مسئولین خوزستان با مردم هستند و برای احقاق حق خوزستان همه تلاش خود را کرده اند . مشکل اصلی در جای دیگر است. متاسفانه صدای خوزستان در پایتخت رسا نیست. مشکل اصلی وزارتخانه و وزیرانی هستند که نگاهی به استان ندارند. 

وی با اشاره به ضرورت حمایت از مسئولین استان در بحران اخیر ، گفت: باید به جای سر دادن شعارهایی که سبب تضعیف مسئولین محلی می شود و به جای اینکه انرژی خود را صرف دفع همدیگر در استان نماییم ، باید صدای خود را به صورت واحد و یکدست به پایتخت منتقل کنیم. مشکل از درون استان نیست. البته طبیعی است که نیاز است مدیران لایقی در دستگاه های اجرایی خوزستان منصوب شوند. 

 

الباجی نماینده اهواز:  

برخی مدیران خوزستان برای حفظ صندلی خود آمار دروغ می دهند
 
الباجی نماینده اهواز با اشاره به ضعف برخی مدیران اجرایی خوزستان گفت: پس از بحران ،  ماشین های متعددی برای شستن مقرهای برق از استان های دیگر به خوزستان فرستاده شدند. آیا استان هایی که چنین ماشین های شوینده ای دارند نور چشمی هستند؟! آیا مدیریت ضعیف برخی دستگاه های خوزستان نمی توانست پیش از بحران درخواست امکانات نماید؟ 

الباجی افزود: متاسفانه برخی مدیران خوزستان برای حفظ پست و صندلی خود ، یا آمار دروغ می دهند و یا از کمبودها سخن نمی گویند.  ما هم معتقدیم که در این شرایط بحرانی باید مدیریت محلی را همراهی و حمایت کرد اما آیا وقتی یک مدیر ناکارآمد است باید حمایت شود؟! این بحران نتیجه عملکرد ضعیف برخی مدیران خوزستان است.

 

نعیم حمیدی: کانون مشکل وزارت نیرو است

نعیم حمیدی فعال رسانه ای نیز در این نشست گفت: کسی استاندار را مقصر نمی داند. کانون مشکل وزارت نیرو است. همه به این اجماع برای تقویت مسئولین محلی رسیده اند اما بحث اصلی وزارت نیرو و مدیران منصوب به آن در خوزستان است. 

وی با اشاره به اینکه دولت باید برای بحران اخیر خوزستان برنامه بلند مدت ارائه دهد ، گفت:  سلامت مردم و زندگی شان به خطر افتاده است و مردم وقتی می بینند از حداقل امکانات زندگی نیز محروم شده اند اعتراض می کنند. نباید هراس داشته باشیم که چند نفر جلو استانداری تجمع کنند. این تجمع را نباید تضعیف استاندار و یا دولت محسوب کرد. 

نعیم حمیدی ادامه داد: اگر تجمع و اعتراض مردم نبود وزیران به خوزستان نمی آمدند. بنابراین نباید با مردم مقابله کرد. این مردم همان مردمی هستند که انقلاب کردند و در دفاع مقدس شهید دادند. 

این فعال رسانه ای افزود: مردم دیگر از شعار خسته شده اند و 13 سال است که با پدیده ریزگردها دست به گریبانند و زجر می کشند. متاسفانه عده ای درصدد تقابل با مردم هستند. 

 

معاون عمرانی استاندار: بحران اخیر معلول سال ها بی توجهی بود

معاون عمرانی استاندار در ادامه با اشاره به تلاش مسئولین خوزستان برای رفع بحران ، گفت: حادثه ای اتفاق افتاده که معلول سال ها بی تفاوتی بوده است. اینکه عده ای شریعتی استاندار را مقصر بدانند و تخریب کنند درست نیست. با این کار در واقع اصل را رها کرده ایم و به فرع می چسبیم.

هاشمی زاده با اشاره به تجمعات اخیر مردم گفت: ایجاد حساسیت در مسئولین خوب است. مسئولین از جمله مدیریت ارشد استان ، شبانه روز در حال تلاش هستند و مشکلات را به دولت منتقل کرده اند البته نباید در مدت زمان کوتاه ، انتظار نتیجه گیری مطلوب داشت. استاندار خوزستان نیز بارها اعلام کرده است که مطالبه گری و اعتراض حق مردم است اما در این بین چند نفری هستند که با نیات خاص قصد به انحراف کشاندن تجمعات را داشتند. 

معاون عمرانی استاندار نیاز امروز خوزستان را همگرایی و آرامش خواند و گفت: هر چه آرامش حاکم شود به نفع استان است. با آشفته کردن استان چیزی را نمی توان حل کرد و چه بسا افرادی هم با نیات شخصی پشت این تجمع قرار می گیرند.

 

الباجی نماینده اهواز:  باید به مسئولین فرصت داده شود

الباجی نماینده اهواز نیز با تاکید بار ضرورت حفظ آرامش در استان ، گفت: صدای مردم خوزستان به پایتخت رسیده است بنابراین باید به مسئولین فرصت داده شود تا اقدامات عملی در جهت رفع معضلات استان انجام دهند.  

 

گلمرادی نماینده ماهشهر:

 یکی از اشکالات عمده مدیران مماشات و ملاحظه کاری است

گلمرادی نماینده ماهشهر و هندیجان نیز در ادامه این نشست ، با اشاره به ضرورت پرهیز مسئولین و نمایندگان از مسامحه ،ملاحظه و سیاسی کاری ، گفت: یکی از اشکالات عمده مماشات ، ملاحظه و سیاسی کاری است که در پیکره سیستم های مدیریتی وجود دارد.

گلمرادی گفت: بر اساس واقعیت ها ، وضع موجود خوزستان در این سه دهه اخیر بیانگر کم تعهدی و کم ارادگی در مسئولین اجرایی و نظارتی استان است. اگر اراده ای بود وضعیت استان اینگونه نمی شد. 

وی افزود:  قرار نیست خوزستان مدینه فاضله باشد اما حجم مشکلات و نابسامانی ها در مقایسه با استان های دیگر خیلی زیاد است. حتی استان ایلام که نفت و گاز ندارد در مقایسه با خوزستان شرایط زندگی و خدمات رسانی به مراتب بهتر است.

نماینده ماهشهر و هندیجان گفت: صد درصد این عقب ماندگی های خوزستان در چند دهه اخیر به مدیریت بر می گردد. اگر اعتبار نیست ، اگر بحرانی ایجاد می شود و اگر معضلی برطرف نمی شود به نوع مدیریت در استان برمی گردد. 

وی افزود: مردم هر وقت به این رسیدند که نمی توانند به نمایندگان و مسئولین اعتماد کنند خودشان پای کار می آیند و تجمع می کنند. اگر ببیند مسئولین و نمایندگان مماشات نمی کنند و به خوبی وظیفه شان عمل می کنند و توانشان را به کار می گیرند ، هیچ تجمع و اعتراضی صورت نمی گیرد. 

گلمرادی با اشاره به اینکه رمز پیشرفت استان ، همگرایی است ، گفت:  نمایندگان خوزستان دلسوزانه پای کار آمده اند و انسجام شان نسبت به دوره های قبل بیشتر شده است. نمایندگان توانستند با همدلی و همراهی همه مسئولین ، بحث اختصاص سه درصد از فروش نفت به خوزستان را تصویب کنند.

وی گفت: اگر به دنبال کنترل مردم و جلوگیری از اعتراض شان هستیم باید در گام اول ، عملکرد مسئولین و نمایندگان مطلوب شود. عملا استان شرایط بسیار نابسامانی دارد. اعتراضاتی از طرف مردم شکل می‌گیرد و از طرف دیگر، نمایندگان و مسئولان اجرایی کشور نتوانسته‌اند کاری را انجام دهند.

گلمرادی با اشاره به اینکه هیات دولت و رییس جمهور باید به خوزستان سفر می کرد ، گفت: نیامدن رییس جمهور به خوزستان در واقع به نوعی بی توجهی به خوزستان و مردمانش بود. چه اشکالی داشت اگر می آمد؟ دولت یازدهم می گوید یک دولت عملگراست. حال که خوزستان را بحران فرا گرفته وقت عملگرایی است. انتظار معجزه نداریم اما اگر رییس جمهور به خوزستان می آمد به نوعی مردم تسکین می یافتند و می فهمیدند که روحانی و هیات دولت به فکرشان است.

نماینده مردم ماهشهر گفت: اگر امروز وضعیت استان نابسامان است مشکل از ما نمایندگان و مسئولین است چرا که وظیفه مان را خوب انجام نداده ایم.  مسئولین باید مدافع مردم باشند. دیگر مردم اسیر شعار نمی شوند و مبنای قضاوت شان از شعار به سمت عملکرد مسئولین سوق پیدا کرده است. البته بحران اخیر خوزستان مربوط به یک سال و دو سال نیست بلکه 12 سال است که استان درگیر آن است. 

وی با بیان اینکه بحران اخیر خوزستان یک فرصت است ، گفت: صددرصد بحران خوزستان را فرصت می دانم. اگر آب قطع نمی شد یک روز دیگر قطع می شد. این بحران نشان داد که خوزستان واقعا مظلوم واقع شده است.  همه ظرفیت های استان باید پای کار بیایند. 

گلمرادی با انتقاد از مدیران کمکار و ناکارآمد استان گفت: برخی مسئولین از بیان کمبودها هراس دارند. مسئولین همراهی ندارند و کمبودها را با نمایندگان در میان نمی گذارند تا ما به عنوان نمایندگان مجلس برای گرفتن اعتبارات بیشتر و نشان دادن مطلومیت خوزستان تلاش کنیم. برخی مدیران فقط به فکر حفظ میز و صندلی خود هستند و در پی این هستند که مدیران بالادستی خود را راضی نگه دارند.

 
 
قمشی: باید نگرش حاکمیت نسبت به خوزستان تغییر کند

مشاور استاندار در امور آب و محیط زیست ، در ادامه این نشست گفت: مشکل خوزستان پهناهای آبی است که پیش از این ، آب به آن ها می رسیده اما اکنون خشک شده است. هم کانون های داخلی و هم کانون های خارجی ریزگردها ، پهناهای آبی بودند که بیش از یاده سال و به مرور زمان خشک شده و منبعی برای ریزگردها شدند. 

قمشی گفت: گسترش کانون های ریزگردی به دلیل دستکاری و دخالت در طبیعت است.  مشکل خوزستان زیست محیطی است . عدم نگرش کارشناسی به پروژه ها و نداشتن پیوست های زیست محیطی طرح ها ، سبب ساز این بحران شده است. تاکنون نگاه ما به محیط زیست یک نگاه فانتزی بوده و اهمیتی برای کسی نداشته است. 

وی با اشاره به بحران اخیر خوزستان و علل پیداش آن ، گفت: در پدیده اخیر ، چند عامل دست به دست هم داد و سبب ساز یک بحران شد. معضل ریزگردها همیشه در استان بوده و چه در سال 93 و چه در سال 88 با طوفان های ریزگردی شدیدی روبرو بودیم . علتی که سبب بحران اخیر شد همراه شدن ریزگردها با رطوبت بود. این امر سبب چسبندگی ریزگردها به مقرهای برق و در نهایت قطعی شبکه برق شد.

مشاور استاندار در امور آب و محیط زیست گفت: این بحران را نباید به استاندار و مسئولین فعلی مرتبط دانست.  گمراه کننده ترین و اشتباه ترین رفتار این است که این بحران را به استاندار نسبت بدهیم. هر استاندار و هر دولت دیگری هم که بود بی شک همین بحران اتفاق می افتاد. این پدیده از 12 سال پیش شروع شده و خود به خود آثار مخرب آن از 10 سال گذشته آغاز شده است. 

قمشی گفت: از 300 هزار هکتار مساحت هورالعظیم 100 هزار در کشور ایران است.  نمی توانیم کنترل خاصی برای مقابله با ریزگردها در عراق داشته باشیم. در کشور عراق هورهای مختلفی وجود دارد که همگی خشک شده است و ما نیز نمی توانیم نظارتی بر آن داشته باشیم. آب این هورها از بالادست یعنی کشور ترکیه به دلیل زدن سد ، خشک شده است. 

مشاور استاندار در امور آب و محیط زیست با بیان اینکه چشم انداز آینده اصلا خوش بینانه نیست ، گفت: صرفا می توانیم در مقابله با ریزگردها در کانون های داخلی تاثیر بگذاریم. برای تثبیت کانون های داخلی اولین عنصر آب است. در حال حاضر خوزستان مشکل آب دارد.  متاسفانه علی رغم همه قول ها ، نمی توان خوش بین بود. باید نگرش وزیران نسبت به خوزستان تغییر کند وگرنه تصمیمات آنی چندان نمی تواند موثر واقع شود. 

وی گفت: مسئولین در آرامش یک جور تصمیم می گیرند و در شرایط بحرانی جور دیگر ! باید در نگرش مرکز و وزرا به خوزستان تغییر حاصل شود. زمانی می توانیم به تصمیمات خوش بین باشیم که وزیر نیرو بگوید که خوزستان آبی برای انتقال به سایر استان ها ندارد.نباید به وعده های سرخرمن دلخوش کرد که عملی شود.

قمشی ادامه داد: آوردِ رودخانه های خوزستان به شدت کاهش یافته است . این کاهش در حالی است که هنوز طرح های انتقال آب کوهرنگ سه و بهشت آباد هنوز عملیاتی نشده است.  فقط در حوزه کرخه برای به تعادل رساندن هورالعظیم سالانه به 2 میلیارد متر مکعب آب نیاز است. در حال حاضر سهم خوزستان از کرخه فقط دو میلیارد متر مکعب آب است. این آب هم برای کشاورزی ، هم صنعتی و هم شرب و ... استفاده می شود. حال چگونه انتظار داریم با این شرایط هورالعظیم به تعادل برسد؟!

مشاور استاندار افزود: وزیر نیرو نظراتش کارشناسی است و دید خوبی به خوزستان دارد اما مجموعه وزارت نیرو و برخی معاونین وزیر ، نظرات شان غیرکارشناسی است. باید گفت که وزارت نیرو نه توسط وزیر بلکه به وسیله مدیران زیرمجموعه اداره می شود.

وی گفت: اگر شاهد تغییر نگرش وزارتخانه ها نباشیم ،  چشم انداز آینده خوزستان تیره و تار است. در کانون های خارجی ریزگر  نمی توانیم موثر باشیم. در حال حاضر نیز تغییری در نگرش وزارت نیرو مشاهده نمی شود. بنده بر اساس واقعیت ها صحبت می کنم. اصلا نباید امیدوار بود که تا 20 سال آینده ریزگردها برطرف شود. انطباق زیرساخت ها با وضعیت موجود باید در دستور کار قرار گیرد. وقتی نمی توانیم وزیر نیروی خودمان را قانع کنیم که خوزستان آبی برای انتقال ندارد چگونه می توانیم ترکیه را قانع کنیم که به هورهای عراق آب برساند؟!

قمشی ادامه داد : انطباق زیرساخت ها با وضعیت خوزستان ، اهمیت دارد. باید به کارهای کارشناسی و علمی توجه شود . کارشناسان مخالف این دولت یا توسعه نیستند اما معتقد به توسعه پایدار هستند ؛ توسعه ای که به محیط زیست وارد نیاورد.

مشاور استاندار افزود: دولت ها و حاکمیت خدمات زیادی به استان های دیگر ارائه دادند اما از خوزستان غفلت شده است. چگونه وزیر به فکر 20 ساله چند استان است اما به فکر خوزستان نیست؟! اگر گفته شود آب شرب اصفهان به خوزستان منتقل شود و آب شرب خوزستان نیز به اصفهان منتقل شود آیا مردم اصفهان تحمل خواهند کرد؟! متاسفانه هنوز دغدغه خیلی وزارتخانه ها مشکلات 20 ساله بعضی استان هاست.

وی بهترین راهکار برای توسعه استان را همگرایی خواند و گفت: همگرایی رمز پیشرفت استان است. بهترین راهکار این است که وارد درگیری های جناحی نشویم. همگرایی بین نمایندگان و مسئولین استان خوب است. مسئولین استان تلاش شان زیاد است و دلشان می خواد مسائل و مشکلات حل شود . روحانیون هم همگرا با مردم عکس العمل نشان می دهند. به هیچ وجه نباید با سو استفاده سیاسی این همگرایی را از بین برد. در عین حال باید نگاه حاکمیت در مورد خوزستان تغییر کند.

 
گلمرادی نماینده ماهشهر:  

در رابطه با خوزستان بدترین تصمیم گیری ها انجام می شود

گلمرادی نماینده ماهشهر در ادامه مباحث مطرح شده در نشست ، گفت:  اگر مجلس یک مجلس مقتدر باشد مشکلات برطرف می شود. هر چه نابسامانی در کشور است بی تعارف عامل اولیه آن مجلس است چرا که به وظیفه نظارتی خود عمل نکرده است . 

وی افزود: نباید دردها را پنهان کرد. متاسفانه برخی مسئولین کمبودها را پنهان کنند. باید علل و عوامل را شناسایی کرد. از سال 80 هر چه برنامه و راهکار برای مقابله با ریزگردها بوده رها شده است. مجلس در رسیدگی به برنامه ششم توسعه با توجه به حساسیت بحث ریزگردها دولت را مکلف کرد تا در سال اول برنامه ششم، برنامه‌ جامعی را به مجلس ارائه دهد و این اتفاق باعث شده تا با سرعت بیشتری چنین برنامه‌ای را پیگیری کنیم.

گلمرادی افزود: در بحران اخیر بی توجهی هایی صورت گرفته است. برای شستن مقرهای برق ، سهل انگاری شده است. وزیر جهاد کشاورزی نیز خود سبب بحران در خوزستان شد. حجتی وزیر کشاورزی به جای آنکه برای رفع بحران خوزستان اقدام کند با عزل مدیرکل منابع طبیعی در شرایط بحرانی ، بحران ایجاد کرد. با چه استدلالی در یک شرایط بحران مدیرکل منابع طبیعی را تغییر می دهند؟! اگر قصد تغییر داشتند باید پس از بحران تغییر صورت می گرفت نه در شرایط بحرانی!

وی ادامه داد:  در رابطه با استان خوزستان بدترین تصمیم گیری ها انجام می شود. دو ماه استان بدون استاندار بود. استان را رها کردند. خوزستان نباید حتی یک ساعت با سرپرستی اداره شود. در رابطه با خوزستان حتی حاضر نیستند با حوصله فکر کنند. پشت پرده هایی را هم می دانیم. این ها اشکالاتی است که در سیستم کلان کشور وجود دارد. نگاه مسئولین ارشد و نگاه کابینه دولت به خوزستان باید تغییر کند.

وی با اشاره به همگرایی همه مردم و جناح ها ، گفت:  جایی که منافع استان در میان است باید نگاه و نگرش اصلاح طبلی و اصولگرایی تغییر کند. مهم منافع مردم است . مردم در بحران اخیر نه چپ برایشان مهم بود و نه راست. مردم تجمع کردند چرا که فشار بر آنها آمده بود. 

وی ادامه داد: خوزستان ملی است و متعلق به کل کشور است و هر کسی هم احساسی تصمیم بگیرد خیانت به نظام کرده است.  خوزستان هم به لحاظ امنیت و هم اقتصاد مورد توجه است. هر کسی کوتاهی کند این کوتاهی خیانت به کل کشور است.

 

دکتر سیروس جعفری: مسئولین محیط زیست را به فراموشی سپردند

در ادامه این نشست ، دکتر سیروس جعفری عضو هیات علمی و دانشیار گروه خاک شناسی دانشگاه رامین ، گفت: هیچ کسی به داد مردم نرسید الا خودشان. مردم حق داشتند که تجمع کنند چرا که به ستوه آمده بودند. کاری هم به مسائل سیاسی نداشتند. 

 عضو هیات علمی و دانشیار گروه خاک شناسی دانشگاه رامین با اشاره به طرح های مطالعاتی خود در مورد ریزگردها ، گفت: یک سال و نیم بر روی کانون های ریزگردها طرح های مطالعاتی انجام دادم.  از شمال خرمشهر و اطراف جفیر تا قسمت تالاب شادگان ، خاک را بررسی کردم . چند هزار سال است که جلگه خوزستان در زمستان پر آب و نمک ها شسته و در نتیجه یک پوشش گیاهی ایجاد می شد اما متاسفانه با دستکاری در طبیعت مانع از سیر روند طبیعی شده ایم و نگذاشتم طبیعت به همان شرایط کار کند. 

وی گفت: تاسیسات نفتی در اولویت مسئولین قرار گرفت و محیط زیست به فراموشی سپرده شد. به منابع آبی و خاکی صدمات جدی وارد گردید. 

دکتر سیروس جعفری با اشاره به راهکار مقابله با ریزگردها گفت: آخرین پسماند و خروجی ضایعات نیشکر در کارخانجات کشت‌وصنعت نیشکر که در حال حاضر هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود و به‌ همان صورت در محیط‌زیست رها و انباشت می‌شود، ماده‌ای به نام ویناس است که تولید روزانه آن تنها در کشت‌وصنعت نیشکر دعبل خزاعی به یک هزار و 300 متر مکعب می‌رسد. در حال حاضر نیز به عنوان یک خاک شناس معتقدم با مالچ طبیعی و استفاده از ویناس می توان از آسیب ریزگردها کاست. 

وی با اشاره به اینکه خوزستان درگیر یک بحران عظیم زیست محیطی است ، گفت: این بحران صرفا محدود به ریزگردها نمی شود و اگر چاره ای برای آن اندیشیده نشود در چند سال آینده شاهد مرگ همه نخلستان ها از جمله در شادگان خواهیم بود. 

متاسفانه هر کسی در این استان به دنبال حفظ صندلی خود است. این سوال مطرح است کمیته مقابله با  ریزگردها چرا یک متخصص در حوزه خاک شناسی ندارد؟ همین معضل ریزگردها در آمریکا به صورت گسترده تر وجود داشت اما در چهار سال با یک برنامه مدون پایان یافت. پس چرا ما نمی توانیم؟ برای کنترل کانون های ریزگردها ، می توان با ملاس نیشکر این کار را انجام داد و اصلا هم نیازی به آب ندارد. 

 

الباجی نماینده اهواز: 

اگر به انتصابات ورود کنیم می گویند دخالت می کنید !

الباجی نماینده اهواز در بخش دیگری از این مباحث با اشاره به مدیران ضعیف و ناکارامد ، گفت: نمایندگان اگر در انتصابات ورود کنند می گویند چرا دخالت می کنید و قانون به شما اجازه دخالت نمی دهد! اگر هم ساکت شویم یکسری انتصابات ضعیف صورت می گیرد و حق مردم ضایع می شود. اگر حرفی نزنیم به مردم خیانت کرده ایم. 

وی افزود : بهتر این است که قبل از هر انتصابی نظر مشورتی نمایندگان نیز گرفته شود.

 

معاون عمرانی خوزستان:

یکی از دلایل وجود مدیران ناکارآمد دخالت برخی افراد است


هاشمی زاده معاون استاندار خوزستان در پاسخ به نماینده اهواز ، گفت: وقتی وزارت نیرو در یک بازه زمانی کوتاه توانست 14 ژنراتور برق به خوزستان منتقل کند چرا پیش از این کوتاهی کرده بود؟ وقتی یک نفر 12 سال مدیر است و کارآیی ندارد چه کسی موجب عدم عزل این مدیر می شود؟ یکی از دلایل وجود مدیران ناکارآمد ، دخالت ها و فشار افرادی است که در عزل و نصب ها بر مدیران تصمیم گیر وارد می کنند. 

وی افزود: استاندار برای تغییر یک مدیر از همه طرف تحت فشار قرار می گیرد. به همین دلیل برخی مدیران ناکارآمد هنوز بر صندلی مدیریت تکیه داده اند. 

 
نماینده ماهشهر :  شریعتی باید محکم در مقابل وزیر بایستد

گلمرادی نماینده ماهشهر در ادامه این مبحث ، گفت:  شریعتی باید محکم در مقابل وزیر بایستد. وزیر حق ندارد بگوید چه کسی عوض شود یا نشود. ما در خوزستان اجازه دادیم دیگران برای ما تصمیم بگیرند. نمایندگان دیگر اجازه این کار را نمی دهند . مردم حق دارند در سرنوشت خود دخالت کنند و ما نیز به عنوان نمایندگان مردم ، اجازه نمی دهیم حق خوزستان با تصمیمات اشتباه از بین برود.

 

مهران افخمی: اين پديده حداقل در كوتاه مدت راه حل قطعي و كاملي ندارد

مهران افخمی از مدیران تشکل های محیط زیستی خوزستان گفت:  اوضاع حال حاضر استان بالا بودن ضريب آسيب پذيري و لزوم افزايش توان تاب آوري استان را نشان مي دهد. 

وی گفت: دو مشكل اساسي استان كه پديد آورنده شرايط كنوني هستند يكي بحث تغير اقليم و خشكسالي قابل توجه است و ديگري قديمي بودن تجهيزات و فن آوري هاي مورد استفاده و بعضا ضعف مديريتي در بكار گيري آنها مي باشد.

افخمی ادامه داد:  تغيير الگويي كه در پديده گرد و خاك و يا ريزگردها مشاهده مي شود افزايش سهم كانون هاي داخلي از حدود ٧ درصد در اوایل اين پديده تا حدود ٣٠ تا ٣٥ درصد در شرایط فعلي است كه به تبع آن الگو از خاك هاي ريزدانه و عمدتا ماسه اي به ذرات با ابعاد بيشتر و عمدتا رسي تبدیل شده است.

وی افزود: نكته قابل توجه آن است كه اين پديده حداقل در كوتاه مدت راه حل قطعي و كاملي ندارد و مردم خوزستان بايستي خود را براي مقابله و محافظت در برابر اين پديده مجهز نمايند. 

مهران افخمی با اشاره به برنامه ها و طرح ها برای مقابله با این بحران ، گفت: در كوتاه مدت تغيير سريع تجهيزات با كيفيت پايين و قديمي و به كار گيري فن آوري هاي نوين، در ميان مدت مديريت صحيح منابع آب و سعي در آبدار نمودن هر چه بيشتر زمين ها با آبهاي كم موجود و در بلند مدت مديریت يكپارچه منابع و بيابان زدايي از مهمترين اقدامات ممكن مي باشد. 


 
سید صدرالدین مرتضوی:

 همه تجمعات خود جوش نبودند و عده ای مردم را به کف خیابان کشیدند

سید صدرالدین مرتضوی دبیر مجمع اصلاح طلبان خوزستان در ادامه این نشست با اشاره به لزوم آرامش در یک شرایط بحرانی ، گفت: افرادی که بر رای و نظر مردم موثر هستند باید در شرایط بحرانی مردم را به آرامش دعوت نمایند تا مسئولین فارغ از حاشیه ها بتوانند صرفا بر مسئله بحران ریزگردها و قطعی آب و برق بپردازند نه اینکه انرژی و فکر مسئولین معطوف به تجمعات و آرام کردن مردم شود. این آرامش را باید دیگران به مردم بدهند . 

وی با اشاره به علل بحران اخیر ، گفت: مطالبات مردم و اعتراضات مردم ، یک مطالبه و اعتراض 12 ساله است.  زمانی که درآمد حاصل از فروش نفت 800 میلیارد دلار بود و در نهایت هم مشخص نشد درآمدها به کجا رفت ، باید برای بازسازی زیرساخت های استان کاری انجام میشد. 

 دبیر مجمع اصلاح طلبان خوزستان افزود: در آن مقطع زمانی با این همه درآمد نفتی اگر یک درصد فروش نفت هم به استان تعلق می گرفت و زیرساخت ها مهیا می شد دیگر شاهد این حجم از ریزگردها و بحران نبودیم. 

وی گفت: استاندار خوزستان از همان روز اول یکی از اساسی ترین برنامه هاش تقویت زیرساخت ها بوده و در همین راستا نیز برای اولین بار و در حالی که هیچ مسئولی تاکنون به عین 2 نرفته بود ، در آنجا حضور یافت و برنامه مدونی را برای آب و فاضلاب آن تدوین کرد. 

مرتضوی با انتقاد از فضاسازی عده ای برای کشاندن مردم به کف خیابان و شعار علیه دولت و استاندار، گفت:  همه تجمعات خود جوش نبودند و عده ای مردم را به کف خیابان کشیدند.  کشاندن مردم به کف خیابان شمشیر دو لبه است و ممکن است بحران زا باشد . باید مدیریت ارشد استان در بحران حمایت شود و اجازه دهیم به رفع مشکل فکر کنند نه به مسائل سیاسی که ممکن است تبدیل به مسائل امنیتی برای استان شود.

دبیر مجمع اصلاح طلبان خوزستان با اشاره به مصاحبه اخیر یکی از متولیان استان ، گفت: مصاحبه ای که یک ماه پیش ایشان انجام داده مردم را عملا به به قیام و فریاد کشیدن بر سر مسئولین فراخوانده است. اینگونه سخن ها بی شک در جهت مخالفت با دولت و رویکرد انتخاباتی دارد و برای نظام ایجاد هزینه می کند. 

 
صادق سلامت: 

کمیته نظارت بر عملکرد دولت در طرح مقابله با ریزگردها تشکیل شود

صادق سلامت دوم فعال رسانه ای نیز در این نشست گفت: بیابان های استان خوزستان 1200 هزار هکتار است . خوزستان  548 هزار هکتار کانون های بحرانی دارد و از این مقدار نزدیک به 100 هزار هکتار فوق بحرانی است.

صادق سلامت دوم  افزود: برای رفع بحران و مقابله با ریزگردها ، باید برنامه های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت انجام شود و مردم نیز از نتایج طزح های اجرا شده آگاه شوند. در این بین نیز لازم است همگرایی بین اخزاب ، رسانه ها ، مسئولین و نمایندگان جهت برطرف شدن مشکلات ایجاد شود.

وی تشکیل کمیته نظارت بر عملکرد دولت در طرح مقابله با ریزگردها را ضروری دانست و گفت: این کمیته باید متشکل از نمایندگان مجلس ، احزاب و رسانه ها و یک نماینده دولت باشد تا بر روند پیشرفت طرح ها نظارت شود و به اطلاع مردم برسد

این فعال رسانه ای  استیضاح وزاری نفت ، جهاد کشاورزی و نیرو را خواستار شد و گفت:  وزیر کشاورزی مسئول مقابله با ریزگردها و بیابانزدایی است. متاسفانه در این موارد نمایندگان به انتقاد از خانم ابتکار رییس سازمان محیط زیست کشور می پردازند حال آنکه سازمان محیط زیست اعتبار و بودجه ای ندارد و همه اعتبارات زیر نظر وزارت کشاورزی است. 

سلامات دوم ادامه داد: وزیر نفت نیز در بحران اخیر فقط نگران کاهش تولید نفت است و هیچ اعتنایی به علل و عوامل پیدایش ریزگردها و خشکاندن هورالعظیم به دلیل استخراج نفت نمی کند.

 
سید رضا طباطبایی:

 باید نگاه به پدیده ریزگردها ملی شود

سید رضا طباطبایی عضو جمعیت توسعه ی سیاسی  خوزستان نیز در این نشست گفت:  پدیده ای که در خوزستان اتفاق افتاده قطعا در نقاط مختلف دنیا هم به نوعی روی داده است. این پدیده در عین آسیب زا بودن ، خیلی هم پیچیده نیست.  قطعا به لحاظ کارشناسی ، اجرایی و علمی راه حل های شناخته شده ای دارد. فارغ از اینکه هزینه اش چقدر است، قابلیت اجرا دارد و چقدر موفقیت آمیز است و... این ها مباحث تخصصی است که قابل دستیابی است.

وی افزود: بحث من ، نوع نگاهی است که در کشور و در ساختار دولت و حاکمیت  به پدیده محیط زیست وجود دارد و از گذشته های دور حتی قبل از انقلاب وجود داشته و پس از انقلاب نیز تشدید شده است. در دهه اول انقلاب به دلایل اینکه حکومت برآمده از انقلاب بود و جنگ نیز شد ، شاید نیاز به ضرورت حفظ محیط زیست چندان احساس نمی شد و همیشه در دکترین فکرین متولیان امر در ساختار نظام و دولت  به محیط زیست به عنوان یک کالای لوکس و فانتزی نگاه می شده است. این درست نقطه مقابل نگاه کشورهای اروپایی و یا آمریکا به این مقوله است و به محیط زیست به عنوان پایه حیات بشری نگاه می شود.

سید رضا طباطبایی افزود: نگاه متولیان امر به محیط زیست تا امروز ادامه دارد ، هر چند در مقطعی این نوع نگاه تعدیل شد اما با گام های بسیار کند پیش رفت. 

عضو جمعیت توسعه ی سیاسی  خوزستان ادامه داد:  در مورد پدیده ای که امروز در خوزستان اتفاق افتاده و عمر نزدیک به 14 ساله دارد ،  یک مشکل عمده وجود دارد و آن مشکل این است که نگاه دولتمردان به پدیده ریزگرد و محیط زیست نگاه ملی نبوده است و به این پدیده و مشکل به عنوان پدیده و مشکلی محلی نگاه شده که در بخشی از کشور ایجاد شده است.

وی گفت: در مقطعی از جمله هشت ساله دولت های نهم و دهم اساسا به پدیده ریزگردها توجه نشد و در نتیجه ی خشکسالی ها و طرح های غیرکارشناسانه انتقال آب و... کانون های ریزگردها تشدید شد. 

سید رضا طباطبایی  گفت: خشک شدن تالاب ها به دلیل پروژه های نفتی که در دولت های نهم و دهم انجام شد از دیگر عوامل تشدید کانون های ریزگرد در استان است که در آن زمان با توجه به درآمدهای ارزی زیاد حاصل از فروش نفت ، این امکان بود حداقل کاری صورت بگیرد که امروز مشکلات کمتر می شد.

عضو جمعیت توسعه ی سیاسی  خوزستان گفت: در دولت روحانی نگاه به محیط زیست تغییر کرد و به این امر توجه شد منتها همچنان به پدیده ریزگردها به عنوان مشکل منطقه ای و محلی نگریسته شد. با این دید مشکلات برطرف نخواهد شد. 

وی گفت: بحث ریزگردها نه توسط استانداری ، نه کشاورزی و نه محیط زیست و منابع طبیعی قابل حل نیست. نگاه منطقه ای و محلی به پدیده ریزگردها باید به نگاه ملی تبدیل شود.  باید پذیرفت این مشکل یک مشکل ملی است نه محلی.

طباطبایی با اشاره به راه حل مقابله با این پدیده گفت: با نگاه ملی و در سطح عالی نظام  کمیته ای متشکل از وزارت نفت ، وزارت نیرو ، وزارت کشاورزی ، محیط زیست ، استانداری خوزستان و یک نفر از مجمع نمایندگان با ماموریتی که رییس جمهور ابلاغ می کند و همچنین با بودجه ای معین از همان محلی که اعتبار طرح 550 هزار هکتاری تعیین شد ، تشکیل شود و در دل این کمیته طرح های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت اجرا شود. 

وی با اشاره به تجمع مردم در روزهای اخیر و اینکه تجمع و اعتراض حق مردم است و باید از آن استقبال مرد ، گفت:  تجمع حق مردم است و هیچ کس مدافع این وضعیت پیش آمده در خوزستان نیست.  مردم نیز حقیقا دولت ها را پیکره واحدی می بیند و کاری ندارند که قبلا چه کسی در راس دولت بوده و حالا چه کسی است.  منتها این وسط برخی از متولیان و برخی از کسانی که صاحب تریبون هستند و اکنون اعتراض می کنند وقتی به مواضع گذشته شان رجوع می شود باید به صداقت شان شک کرد. این اتفاق مربوط به امروز و دیروز نیست اما نوع بیان و شعارهای عده ای آدمی را به شک وا می دارد که آیا این گفته ها و اعتراض شان از روی صداقت و درد مردم است یا نگاه های دیگری وجود دارد. 

 

کایدانی: 

بحث زیست محیطی نباید سیاسی شود

کایدانی فعال رسانه ای نیز در این نشست گفت: بحث زیست محیطی نباید سیاسی شود. تمام دولت ها و کشورهای دنیا در مسائل زیست محیطی نظری واحد دارند و دستکاری در طبیعت آسیب جدی وارد خواهد کرد.  باید این مباحث را از مسائل سیاسی دور کرد. 

وی افزود: استان های دیگر رو به توسعه هستند اما خوزستان به دلایل مختلف از جمله کشاکش های داخلی و همچنین نگاه نادرست پایتخت ، از توسعه عقب مانده است.  به جای آنکه همدلی و همگرایی باشد جزیره ای عمل می شود. 

علی کایدانی گفت: در استان مدیریت بحران به معنای واقعی که از افراد کارشناس و خبره استفاده شود نداریم. آیا نباید این سوال مطرح شود که چرا سه سال مقرهای برق شستشو نشدند؟ آیا نباید میزان خسارت ناشی از بحران اخیر برآورد شود؟ در این بحران با یک حادثه روبرو بودیم.  در هر حادثه ای مدیران ارشد می میزان خسارت را به بخش خصوصی و دولتی اعلام می کنند. 

 وی با اشاره به اعتراضات اخیر صورت گرفته ، گفت: اگر اعتراضی صورت می گیرد نباید انگ سیاسی بر آن زد و در منافع استان باید دیدی فراجناحی داشت. 
 






نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار