اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
رئیس علوم پزشکی اهواز عنوان کرد؛
دکتر فرهاد ابول‌نژادیان با اشاره به افزایش موارد ابتلا و بستری کرونا در خوزستان، گفت: اگر این اوضاع در این هفته و هفته آینده کنترل نشود، پیک سخت‌ و سهمگین‌تری نسبت به پیک اول خواهیم داشت.
دکتر فرهاد ابول‌نژادیان اظهار کرد: در هفته منتهی به دوم بهمن‌ماه، تنها یک شهر استان زرد و در هفته منتهی به ۱۱ بهمن‌ماه، چهار شهر خوزستان زرد بودند اما با توجه به سیر صعودی روند بیماری در هفته گذشته، تا ۱۸ بهمن‌ماه ۹ شهر زرد شده‌اند.

وی با بیان اینکه شیب تندی در بروز بیماری شروع شده است، افزود: سیر صعودی بیماری از ۱۰ بهمن‌ماه روند تندی را آغاز کرده است و از بار مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی بسیار نگران هستیم.

پیک سوم بیماری در خوزستان بسیار تند است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: خوزستان دو پیک تجربه کرده است که پیک اول در تابستان و بسیار سخت و نفس‌گیر بود اما پس از آن شیب پیک پاییز کمتر بود و اوضاع در خوزستان از بسیاری از مناطق دیگر کشور بهتر بود.

وی افزود: پیک سوم از ۱۰ بهمن‌ماه شروع شده که پیک تندی است و بسیار از این وضعیت نگران هستیم.

بازگشت بیمارستان‌ها به چرخه کرونا

ابول‌نژادایان بیان کرد: میزان مراجعه به بیمارستان‌ها در مدت یک هفته، تقریبا دو و نیم برابر شده است. اکنون ظرفیت بیمارستان رازی اهواز تکمیل و از چند روز پیش سه بیمارستان دیگر وارد چرخه کرونا شده‌اند.

وی ادامه داد: به بیمارستان‌های بسیاری از شهرها گفته بودیم بیمار مبتلا به کرونا پذیرش نکنند و بیماران را به قطب اعزام کنند تا بیمارستان‌های کمتری درگیر کرونا شوند اما با توجه به روند افزایشی بیماران، اکنون مجبور شده‌ایم در بیمارستان‌های شهرهای مختلف بیماران را پذیرش کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: تا یک هفته پیش، بیماران شهرهای هندیجان، رامشیر و امیدیه به ماهشهر انتقال داده می‌شدند اما با روند تند مراجعه مجبور شده‌ایم در بیمارستان‌های شهرهای کوچک نیز مبتلایان کرونا را پذیرش کنیم.

پیکی سهمگین‌تر از پیک تابستان در راه خوزستان

وی افزود: اگر این اوضاع در این هفته و هفته آینده کنترل نشود، پیک سخت‌ و سهمگین‌تری نسبت به پیک اول خواهیم داشت. از مردم خواهش می‌کنیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و از تردد مکرر درون‌شهری پرهیز شود.

ابول‌نژادیان گفت: در یک هفته اخیر موارد بروز بیماری ۴۸ درصد، موارد بستری ۵۰ درصد و موارد فوت ۱۲ درصد افزایش پیدا کرده است. اگرچه افزایش موارد فوت دو تا سه هفته دیگر خود را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به افزایش موارد بیماری در برخی شهرهای استان، گفت: مراجعه به بیمارستان‌ها و موارد بستری در یک هفته اخیر در دشت آزادگان ۱۱۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است، یعنی تعداد بیماران در این شهرستان ۱۱ برابر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: مراجعه به بیمارستان‌ها و بستری در هویزه ۵۸۳ درصد، آغاجاری ۱۰۰۰ درصد، اندیمشک ۱۴۰ درصد، لالی ۵۰۰ درصد، حمیدیه ۲۰۰ درصد، کارون ۴۶۷ درصد و هفتکل ۲۲۹ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: طبق بررسی‌های انجام شده هویزه تالار یا رستوران‌های متعدد ندارد بنابراین عمده بیماران هویزه، بیماران دشت‌آزادگان بودند که در مراسم آنجا آلوده شدند. همچنین عمده بیماران شهرستان کارون بر اثر شرکت در مراسم در شادگان مبتلا شده‌اند.

ابول‌نژادیان با اشاره به قرنطینه مناطقی از شادگان و رامهرمز تصریح کرد: به دلیل اینکه برخی از روستاهای این مناطق منبع آلودگی بودند، مجبور شدیم این روستاها را قرنطینه و محدودیت‌های دیگری در این شهرستان‌ها اعمال کنیم تا وارد پیک سخت و سهمگین نشویم.

هر سرماخوردگی، کرونا است

وی گفت: عمده مبتلایان در پی تماس با موارد مثبت، درگیر شده‌اند. ۲۷ درصد از موارد ابتلا در اثر تماس در خانواده‌ها بوده که این مسأله نشان می‌دهد بیماری کاملاً سهل ‌انگاشته شده است در حالی که در این بازه زمانی هر گونه علائمی دال بر سرماخوردگی، کرونا است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: کوچک‌ترین علامت تب، خستگی، احساس ضعف و سرفه باید جدی گرفته شود و کرونا محسوب شود مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

وی افزود: عمده موارد ابتلا در پی تماس با موارد مثبت در خانواده‌ها و تماس با سایر بستگان، شرکت در دید و بازدیدها، تماس با موارد مشکوک در محل کار و تردد مکرر درون‌شهری رخ می دهند.

ابول‌نژادیان گفت: هفته گذشته در کمیته مرگ دانشگاه علوم پزشکی اهواز مرگ یک زن ۳۷ ساله را داشتیم. با وجود اینکه فرد بیمار می‌دانست مبتلا است به دیدار خواهرش رفت و وی را آلوده کرد و متاسفانه جان باخت.

اکنون زمان خرید نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: از مردم می‌خواهم تنها به ضرورت از خانه خارج شوند و در مراکز خرید حضور پیدا نکنند زیرا اکنون زمان خرید نیست.

افزایش سه برابری موارد ابتلا در روستاها

وی گفت: پیش از این، میزان ابتلا در شهرها ۸۸ درصد و در روستاها ۱۲ درصد بود اما اکنون میزان ابتلا در شهرها ۶۸ درصد و در روستاها ۳۲ درصد است یعنی ابتلا در روستاها تقریباً سه برابر رشد داشته است.

ابول‌نژادایان افزود: تا قبل از بهمن‌ماه، ابتلا عمدتاً در مردان بود به گونه‌ای که ۶۰ درصد مردان و ۴۰ درصد زنان مبتلا می‌شدند اما در بهمن‌ماه سیر ابتلای زنان به ویژه زنان خانه‌دار صعودی و زیاد شده است؛ اکنون میزان ابتلا در مردان ۵۴ و در زنان ۴۶ درصد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: ابتلای نوجوانان و کودکان ۶ تا ۱۴ سال نیز در خوزستان صعودی است و ۵ درصد افزایش داشته‌ایم.

وی بیان کرد: در کودکان نیز موارد فوت داشتیم اما عمده موارد فوت در بزرگسالان است. میانگین فوتی در خوزستان ۶۸ سال است اما با افزایش ابتلا، دو تا چهار هفته بعد موارد فوت افزایش می‌یابد.

ابول‌نژادیان گفت: یک مورد بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در اهواز داشتیم که پیگیری‌های لازم انجام و همه مسافران این هواپیما چه در تهران چه در خوزستان بررسی شدند.

افزایش مراجعه جوانان به بیمارستان‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: روند مراجعه افراد زیر ۴۰ سال در همه بیمارستان‌ها افزایش یافته است یعنی میانگین سنی مبتلایان پایین آمده است.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: اگر مردم می‌خواهند عزیزان‌شان را از دست ندهند یا روی تخت بیمارستان نبینند، تلاش کنند دید و بازدید نداشته باشند و در مراسم حضور پیدا نکنند تا واکسن به دست برسد و از این طریق، ایمنی ایجاد شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار